När en person har avlidit är huvudregeln att en bouppteckning ska göras. Om det saknas tillgångar i dödsboet eller om tillgångarna inte täcker begravningskostnader och andra utgifter kan bouppteckningen ersättas av dödsboanmälan. Om det finns fast egendom eller tomträtt i dödsboet måste en bouppteckning upprättas.
Dödsboanmälan upprättas av Kommunstyrelsen och förvaras hos Skatteverket. Dödsboanmälan bör genomföras inom två månader efter dödsfallet.
När en person avlider utan att efterlämna några tillgångar har dödsboet möjlighet att ansöka om ekonomisk hjälp till begravningskostnader enligt gällande riktlinjer för Tranås kommun.
Kontakt
Reception Tfn: 0140-686 80
Handläggares Telefontid:
Mån, Ons, Fre - 08.30 - 09.30
Senast ändrad: 2021-01-04
Tranås kommun, 573 82 Tranås • Vxl. 0140-681 00 • Fax 0140-176 50 • E-post: tranas.kommun@tranas.se • Cookies • GDPR