Du som har, eller ska få hemtjänst eller larm, kommer att få ett elektroniskt låsvred, CareLock, monterat på din dörr.
Ett elektroniskt lås gör att hemtjänstpersonalen inte behöver hantera nycklar när de besöker dig, och risken att nycklar hamnar i orätta händer försvinner.
Det är ett batteridrivet låsvred som monteras på insidan av dörren, hos dig som är hemtjänstkund. Du själv använder din vanliga nyckel för att låsa upp dörren. Hemtjänsten däremot kommer att använda en kod i sin mobiltelefon för att öppna din dörr. Har du larm och tillsyn på natten kommer personalen från dessa arbetslag också att använda sig av CareLock.
Systemet registrerar också den tid personalen är hemma hos dig.
Det syns inte från utsidan på dörren att vi har monterat det nya låset och det är bara behörig vårdpersonal som kan använda sig av det.
Behöriga montörer besöker dig för att montera CareLock. Låssystemet eller monteringen medför inte någon kostnad för dig.
I vissa fall kan vi behöva installera ett portlås om inget nyckelfritt alternativ finns. Portlåset är godkänt av försäkringsbolagen och ändrar inte befintligt skalskydd. Det installeras diskret innanför porten. Det påverkar inte det vanliga låssystemet, de boende använder det vanliga låssystemet.
Kommunen betalar portlåset i sin helhet, inklusive installation, service och underhåll. Det blir ingen åverkan på dörren och vi återställer den i ursprungsskick om hemtjänstinsatserna upphör.
Vi har skickat ut en blankett till fastighetsägare, hyresvärdar och bostadsföreningar om medgivande till installation av portlås. De ansvarar för att skicka in blanketten i de fall det är aktuellt.
Det underlättar hemtjänstpersonalens arbete eftersom de då inte behöver hålla ordning på en stor mängd nycklar, eftersom de i fortsättningen kan öppna med hjälp av en kod i mobiltelefonen.
CareLock registrerar också vem som var där, hur länge personen var där. Det innebär en bättre kontroll av att du får din hjälp enligt beslutet. Större trygghet och säkerhet för både dig och personalen alltså.
Nej, det kommer inte att kosta dig någonting.
Nej, CareLock förändrar inte försäkringsskyddet i hemmet. Det befintliga låset är helt oförändrat efter installationen.
Det är enkelt att montera CareLock, beroende på vilket lås det är, hur förutsättningarna ser ut, så tar det mellan 20 och 40 minuter.
Montören kommer hem till dig tilsammans med personal från hemtjänsten. Detta för att du ska känna dig trygg och veta att det är rätt person som kommer.
Nej det blir ingen åverkan på dörren.
Nej låscylindern byts inte. Bara vredet byts ut. Det innebär att du använder din vanliga nyckel även i fortsättningen.
CareLock passar på mer än 95% av alla dörrar.
Då spärras telefonen omgående och är helt obrukbar.
Nej, endast behörig personal i din hemtjänstgrupp samt larm och nattpersonal om du har de tjänsterna.
CareLock har egen batteriförsörjning. För att öppna en dörr utrustad med CareLock krävs varken nätspänning eller mobiltelefontäckning. För att öppna dörren med telefonen anbänds Bluetooth/blåtand.
Hemtjänsten kommer att ha kvar en nyckel för säkerhets skull. Den förvarar vi inlåst i ett skåp i hemtjänstlokalen. Övriga nycklar återlämnar vi till dig.
Då återställer en montör ditt lås till samma skick det var innan vredet byttes.
Nej ditt lås kommer att fungera precis som vanligt, du låser med vredet eller med din nyckel precis som vanligt.
CareLock drivs av specialbatterier med lång hållbarhet. När det är 20% av batteriet kvar får hemtjänsten en signal om att det är dags att byta batteri.
Du behöver inte själv hålla koll på detta, det gör hemtjänsten. Batteribytet är enkelt och görs av personalen från hemtjänsten.
Kontakt
Yvonne Lennartsson
Enhetschef
Tfn: 0140-681 59
Senast ändrad: 2020-08-12
Tranås kommun, 573 82 Tranås • Vxl. 0140-681 00 • Fax 0140-176 50 • E-post: tranas.kommun@tranas.se • Cookies • GDPR