Beslut om fler elever per klass i åk F–6 från och med 2026

Barn- och utbildningsnämnden i Tranås kommun har beslutat att nyckeltalet för klasstorlek i årskurs F–6 ändras från 24 till 26 elever per klass.

Det är viktigt att betona att beslutet endast gäller nya förskoleklasser från och med höstterminen 2026. Inga befintliga klasser eller skolplaceringar påverkas. Förändringen kommer stegvis att bli ett nytt riktmärke när nya klasser startas.

Bakgrunden är att antalet barn i skolan minskar

SCB:s prognoser visar att antalet barn i Tranås minskar under de kommande åren. Det betyder att det blir färre elever i våra skolor, vilket i sin tur innebär att antalet klasser successivt kommer att minska, först på låg- och mellanstadiet och senare även på högstadiet.

För att kunna planera detta på ett samlat och långsiktigt sätt har kommunen nu beslutat om ett nytt nyckeltal för klasstorlek.

Vad innebär nyckeltalet?

Nyckeltalet för klasstorlek är ett riktvärde som används när kommunen planerar hur många klasser som behövs i skolorna. Det betyder inte att varje klass alltid får exakt så många elever, men det är siffran som används för att räkna ut organisation, lokaler och resurser.

Varför inte behålla fler klasser med färre elever i varje?

Ja, det är en vanlig fråga. Vid första anblick kan det verka som en enkel lösning. Men erfarenhet och studier visar att det finns bättre sätt att skapa både kvalitet och likvärdighet:

  • Undervisningens kvalitet handlar inte bara om antal elever. Det är framför allt lärarens kompetens, ledarskap och skolans organisation som avgör hur mycket eleverna lär sig, inte enbart klasstorleken.
  • En bättre balans mellan klassernas storlek och resurserna. Om elevantalet sjunker men klasstrukturen är oförändrad binds mycket resurser i små grupper. Genom att planera annorlunda kan vi istället förstärka trygghet, elevhälsa, specialpedagogiskt stöd och skolmiljö.
  • Likvärdighet mellan skolor. Ett gemensamt riktvärde gör att resurserna fördelas mer rättvist, så att alla elever i Tranås får likvärdiga förutsättningar.

Vad betyder beslutet för barnen?

Förändringar i klasstorlek väcker ofta frågor, särskilt från vårdnadshavare. Tranås kommun har analyserat både fördelar och möjliga utmaningar, alltid med barnens välmående i första rummet och med Barnkonventionen som grund:

  • Undervisningens kvalitet. Studier pekar på att det inte enbart är klasstorleken som avgör hur mycket eleverna lär sig. Framför allt är det lärarens kompetens och skolans organisation som är avgörande.
  • Trygghet och elevhälsa. Trygghet är en förutsättning för lärande. Tranås kommun har en lärartäthet som ligger över snittet i landet, vilket ger förutsättningar att omfördela resurser på ett sätt som också stärker elevhälsans arbete och bidrar till en trygg skolmiljö.
  • Lokaler och arbetsmiljö. Beslutet är nära kopplat till en lokalutredning som ska säkerställa att våra skolor har tillräckliga och trygga miljöer för både elever och personal även framåt.

Vad betyder beslutet för lärarna?

Beslutet innebär att resurser kan fördelas på ett sätt som ger lärarna bättre stöd i sitt arbete. När klasser omfördelas frigörs utrymme som kan riktas till exempelvis elevhälsa, specialpedagogiskt stöd och anpassade lokaler. Det ger lärarna bättre möjlighet att fokusera på undervisningen, vilket stärker både deras arbetsmiljö och kvaliteten för eleverna.

Sammanfattning: Mer resurser till trygghet och stöd

Beslutet om ett nytt nyckeltal för klasstorlek handlar inte om att försämra för barnen, utan om att använda resurserna på ett klokare sätt. När elevantalet minskar måste vi tänka långsiktigt för att säkra både undervisningens kvalitet och skolans helhet. Genom att omfördela resurser skapar vi bättre möjligheter att satsa på trygghet, elevhälsa, stöd och skolmiljö samtidigt som lärarna får bättre förutsättningar att fokusera på sitt viktigaste uppdrag: att ge varje elev en god utbildning.

Vanliga frågor

Kommer mitt barns klass att påverkas?
Nej. Det här gäller bara för nya förskoleklasser som startar hösten 2026. Alla nuvarande klasser fortsätter precis som vanligt.

Kommer alla klasser nu att ha 26 elever?
Nej. Vi är måna om att hålla nere elevantalet i klasserna. 26 elever per klass är ett riktvärde som bara används när det behövs, till exempel om en klass annars skulle bli för liten. Under en övergångsperiod kommer F–6-skolorna därför att ha olika riktvärden: befintliga klasser har 24 elever som riktvärde, medan nybildade klasser från 2026 kan ha upp till 26 elever.

Varför börjar det gälla först 2026?
För att förändringen ska ske stegvis och på ett sätt som känns tryggt. Nya förskoleklasser får riktvärdet 26 elever per grupp, och därefter blir det successivt standard.

Varför kan vi inte bara ha kvar fler små klasser?
Det kan låta som en bra idé, men små klasser är väldigt dyra och binder upp resurser som annars kan gå till elevhälsa, stöd och skolmiljö. Forskning visar dessutom att det inte är klasstorleken i sig som avgör hur bra undervisningen blir, utan lärarens kompetens och skolans organisation.

Kommer barnen få det stöd de behöver även i större grupper?
Ja. Tranås har redan fler lärare per elev än många andra kommuner. Dessutom frigörs resurser genom beslutet som kan användas till trygghet, elevhälsa och extra stöd där det behövs som mest.

Kontakt

Verksamhetschef grundskola

Conny Oskarsson
E-post: conny.oskarsson@tranas.se
Telefon: 0140-684 33