- Tranås
- / Kommun och politik
- / Kommunens organisation
- / Nämnder
Nämnder
Nämnderna har hand om den verksamhet som beskrivs i respektive nämnds reglemente samt de frågor som följer av gällande lagstiftning. Nämnderna ansvarar även för de uppgifter som kommunfullmäktige och kommunstyrelsen överlämnat till nämnderna.
Nämnder i Tranås kommun
I Tranås kommun finns sex nämnder:
- Barn- och utbildningsnämnden
- Bygg- och miljönämnden
- Kultur- och fritidsnämnden
- Socialnämnden
- Teknik- och griftegårdsnämnden
- Valnämnden
Nämndernas uppgifter och ansvarsområden
Varje nämnd ska:
- med uppmärksamhet följa de frågor som faller inom nämndens verksamhetsområde,
- lämna kommunfullmäktige och kommunstyrelsen den hjälp och det stöd som de begär,
- i sitt arbete beakta kommunfullmäktiges mål, strategier, program, policyer och beslut,
- inom ramen för budgetarbetet utarbeta mål inom sitt verksamhetsområde som stödjer de
kommunövergripande målen, - årligen upprätta och till fullmäktige lämna förslag till års- och flerårsbudget,
- göra en långsiktig planering för utveckling av verksamheterna,
- ansvara för att följa upp och utvärdera verksamheterna,
- se till att verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och ekonomiskt tillfredsställande sätt.
- se till att den interna kontrollen är tillräcklig,
- samråda med berörd nämnd innan beslut tas i ärenden som berör annan nämnd,
- besvara remisser som avser nämndens verksamhetsområde i de fall ärendet inte är av
principiell karaktär, - se till att arbetsmiljölagen följs i verksamheten. Detta regleras i särskilt dokument gällande
kommunfullmäktiges fördelning av arbetsmiljöuppgifter, - ansvara för att dess organisation är tydlig och ändamålsenlig med hänsyn till av fullmäktige
fastställda mål och styrning samt lagar och andra författningar för verksamheten.
Senast publicerad: