Högstadieelever visade på entreprenörskapsanda

Under vårterminen har elever i årskurs åtta fått arbeta med design och uppfinningar - men fokus på att lösa vardagsprogram. I förra veckan fick en av klasserna möjligheten att presentera sina idéer för representanter från Tranås näringsliv.

Som en del i undervisning i Teknik har elever i årskurs åtta på Ängarydskolan fått fundera kring och arbeta med problem de har i vardagen – som de sedan har fått komma på en lösning till, genom en ny uppfinning eller en förbättring av en befintlig.

Efter idéstadiet har eleverna fått skissa och göra en prototyp – där deras kreativa ådror verkligen kom fram. När representanter från Tranås näringsliv fanns på plats i klassrummet under förra veckan, för att lyssna på elevernas idéer, var de mäkta imponerade.

Eleverna presenterade allt från en fåtölj med en inbyggd dammsugare till mobilskal som laddar telefonen med hjälp av solceller. Birger Boström, näringslivschef på Tranås United, och Mattias Wressel och Emil Gustafsson, affärsområdeschefer på OEM Electronics, passade i samband med presentationerna på att ge eleverna ytterligare tips och råd för att ta idéerna ett steg längre – samtidigt som de hyllade elevernas kreativitet och hållbarhetstänk.

Initiativet kommer från Helen Uddenberg, tekniklärare på Ängarydskolan, som menar att det är viktigt för eleverna att känna och förstå att detta är ett led i ett entreprenöriellt lärande – att genom sin kreativitet få göra något, dom ett först steg innan möjligheten till att driva UF-företag ges på gymnasiet.

En kvinna och tre män i medelåldern står tillsammans bakom ett bord fyllt med prototyper i kartong och andra material som eleverna har gjort för att visa upp sina idéer.

Helen Uddenberg, Birger Boström, Mattias Wressel och Emil Gustafsson tillsammans med elevernas protoyper.

En elev i 15-årsåldern håller i en prototyp av ett mobilskal med solceller.
En prototyp i kartong av en stol med ett monterat sidobord, som också går att använda om fotstöd, står på en skolbänk.
En kvinnlig lärare i medelåldern står framför en klass och presenterar.
En elev i 15-årsåldern håller i en prototyp av en tejprulle som ska göra det enklare att tejpa rakt och hållbart.