Elever i årskurs 1 och 3 på Junkaremålsskolan.

Elever har poppat sin läsning

Förra veckan avslutades ett fyra veckor långt läsprojekt på Junkaremålsskolan. Det gjorde man med popcorn och film.

Under vecka 43–46 har låg- och mellanstadiet haft i gång en rolig satsning där klasserna har genomfört olika läsfrämjande aktiviteter. Den gemensamma nämnaren har varit popcorn.

Barnen i 3G har bland annat läst 30 minuter om dagen, en kvart i skolan och en kvart hemma, och samlat popcornkärnor. De har också fått skriva ner spännande ord som de hittat som sedan har använts i egna berättelser och bingospel.

I torsdags, på den internationella läsdagen, avslutades projektet. Dagen började med att eleverna fick besök av sina fadderbarn i årskurs 1. Tillsammans fick de se ett videoklipp och läsa en text om Emil i Lönneberga för att därefter färglägga bilder från den kända berättelsen. Under eftermiddagen poppades popcorn som hälldes upp i egengjorda popcornpåsar och eleverna fick titta på filmen The fantastic flying books of Mr. Morris Lessmore.

Barnen har under dessa veckor varit motiverade till att läsa och samla popcornkärnor, och trots att projektet nu är avslutat hoppas vi att läsglädjen fortsätter att följa dem i vardagen.

Siri och Elsa målar teckningar av Emil i Lönneberga.

Zacke, Charlie, Jihad och Emelie visar upp väggen med massa spännande ord.

Nohemi och Ebba målar fina teckningar.

Elin och Nowalie läser om Emil i Lönneberga.

Elvin och Oliver visar upp sina popcornpåsar.

Eleverna har fått skriva massa ord på utklippta popcorn.

Emil i Lönneberga.

Egengjorda påsar fylldes med popcorn när det var dags för film.