- Tranås
- / Uppleva och göra
- / Föreningar och studieförbund
- / Föreningsbidrag
- / Stödbidrag - föreningsutveckling
Stödbidrag - föreningsutveckling
Ingress
Brödtext
Syfte och ändamål
Syftet med bidraget är att stödja föreningar som vill utveckla sin ordinarie verksamhet. Bidrag kan ges för olika typer av insatser/projekt, ex. utveckling av aktiviteter, utbildning av ledare/styrelse/medlemmar, insatser för att nå nya målgrupper mm
Vem kan söka bidraget?
Bidraget kan sökas av bidragsberättigade föreningar och organisationer i Tranås kommun.
Bidragets storlek
Bidragets totala budget uppgår till 30 000 kr för 2026.
Villkor/prioriterade kriterier
Bidrag beviljas för specifika och tidsbegränsade aktiviteter som avser att utveckla föreningens ordinarie verksamhet. En förening kan få stöd för samma projekt/insats max tre år i följd.
Ansökan, handläggning och beslut
Ansökan öppnar 2026-01-01
Ansökan kan göras löpande under året och görs via e-tjänst, se länk nedan.
Ansökan ska innehålla:
- projektbeskrivning
- kostnadsberäkning
- kopia på ansökan, om föreningen även sökt bidrag från andra parter
Inkomna ansökningar handläggs och bedöms av tjänsteperson/er på kultur- och fritidsförvaltningen. Beslut fattas i enlighet med kultur- och fritidsnämndens delegationsordning. Ansökan handläggs skyndsamt, men i de fall det krävs politiskt beslut (beroende av det ansökta beloppets storlek) kan handläggningen ta lite längre tid.
Utbetalning
Utbetalning sker vanligtvis en månad efter beslut fattats.
Återrapportering
Återrapportering ska göras till kultur- och fritidsförvaltningen senast två månader efter avslutat projekt.
Redovisningen ska innehålla:
- Beskrivning av projektet och dess resultat
- Beskrivning av projektets finansiering – intäkter/utgifter
- Redovisning av projektets faktiska kostnader - kostnadsunderlag, kvitton, fakturor mm. ska bifogas.
För projekt som sträcker sig över längre tidsperiod än ett kalenderår gäller att föreningen senast i december ska lämna in en enklare delrapport.
Delrapporteringen ska innehålla:
- Kortfattad beskrivning av projektets utfall - hittills
- Redogörelse för projektets faktiska kostnader - hittills
- Redogörelse för hur utvecklingsbidraget använts – hittills
Om projekt som beviljats bidrag ställs in, skjuts upp eller på annat sätt förändras åligger det föreningen att snarat meddela detta till kultur- och fritidsförvaltningen.
Om föreningen önskar marknadsföra investeringen offentligt ska det tydligt framgå att Tranås kommun stöder investeringen.
Återbetalning av medel
En förening kan åläggas att helt eller delvis betala tillbaka medel om:
- Aktuellt projekt/aktivitet inte genomförts
- Projektet faktiska kostnader understiger det utbetalade beloppet
- Bidraget inte använts för det ändamål det beviljats för
- Föreningen lämnat oriktiga uppgifter i sin ansökan
- Föreningen inte inkommit med återrapportering av projektet inom stipulerad tid.
- Det vid besiktning uppmärksammas att det finns uppenbara brister i skötsel och/eller underhåll av den för ansökan aktuella anläggningen/lokalen mm.
- Kultur- och fritidsnämnden på annat sätt finner att föreningen ej längre uppfyller gällande bidragskriterier.
Hantering av personuppgifter – GDPR
Genom att skicka in ansökan godkänner föreningen samt ansvarig för bidragsansökan att Tranås kommun hanterar föreningens/ansvariges personuppgifter, i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning.
För mer information: Hantering av personuppgifter på Tranas.se
Länk till annan webbplats.
Kontakt
Kultur- och fritidsförvaltningen
E-post: kultur-fritid@tranas.se
Telefon: 0140-681 00
Senast publicerad:
